In de rij staan voor muntjes of kluisjes bij de kassa. Muntjes die na een festival nog in je broekzak zitten. Bij de festivals die Apenkooi Events organiseert, is dat voorbij. De organisatie stapt over naar mobiel betalen met behulp van een app. Organisaties als ID&T (Mysteryland, Thunderdome), Mojo (Lowlands) en Buro Pinkpop volgen de ontwikkelingen op de voet.

 

Apenkooi Events deed vorig jaar onderzoek onder de bezoekers van zijn festivals. ,,Daaruit bleek dat 74 procent van onze bezoekers de voorkeur geeft aan direct elektronisch betalen bij de bar”, stelt Tom Veldhuis van Apenkooi Events. ,,Ze willen geen tussenkomst meer van muntjes of het opladen van bandjes. Vorig jaar hebben we ook een duurzaamheidstraject ingezet, en in lijn daarmee hebben we in Payconiq een partner gevonden waarmee we het betalen van consumpties snel en eenvoudig maken: via je smartphone. Zo zorgen we niet alleen voor minder uitstoot, maar ook voor minder rijen. En zo hebben onze bezoekers meer controle over hun betalingen. Tegenwoordig doen we alles al met onze smartphone, dus waarom ook niet betalen?”

Apenkooi Events organiseert festivals als DGTL, STRAF_WERK en Pleinvrees. Voortaan kunnen bezoekers van deze festivals, naast van pinpas en creditcard, gebruikmaken van hun smartphone als betaalmiddel. Het eerste festival waarop dat kan, is DGTL in het paasweekeinde (18-20 april). Festivalgangers dienen dan de app van Payconiq te installeren. Met de functies ‘betaalverzoek’ en ‘betaal je contacten’ kan direct of na afloop van het festival de consumpties worden verrekend met vrienden. Bovendien kunnen gebruikers van de Payconiq app rechtstreeks online tickets betalen voor bijvoorbeeld de afterparty. Alleen je smartphone meenemen naar een festival is dus voldoende. Alleen een smartphone meenemen naar een festival is dus voldoende.

Toekomst

ID&T juicht het gebruik van mobiel betalen toe. Ook deze evenementenorganisatie stapt dit jaar – in samenwerking met Payconiq – op ten minste één festival daarnaar over: Amsterdam Open Air op 1 en 2 juni. ,,Op onze middelgrote evenementen, dus die met rond 20.000 bezoekers per dag, werken we al een paar jaar met elektronisch betalen”, stelt Niels de Geus van ID&T. ,,Met name pinnen aan de bar neemt een hoge vlucht. Daar voegen we nu dus betalen met je mobiel aan toe. Muntjes, rijen voor de kassa’s, we merken dat bezoekers daar niet per se vrolijk van worden. Logistiek is dat voor grotere festivals nog erg moeilijk, maar elektronisch betalen, al dan niet met je mobiel, is wel de toekomst. Ik denk dat muntjes binnen een paar jaar verdwenen zijn van de festivals.”

Die mening deelt Bente Bollmann van Mojo, organisator van Lowlands dat ‘dit jaar zeker nog niet overgaat op mobiel betalen’. ,,Het is zeker de toekomst, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Er zijn ontzettend veel technologische ontwikkelingen op dit gebied. En daarvan ben je afhankelijk. Lowlands is een te grootschalig festival. Het is aan de ene kant heel kostbaar om die technische infrastructuur aan te leggen en aan de andere moet je daarin echt betrouwbaar zijn. Je kunt het je niet veroorloven om voor 60.000 bezoekers een paar uur geen drank te hebben. Daarbij komt het sociale aspect. Lowlands duurt drie dagen. Je ziet dat mensen vaak met groepjes komen. Met twee, of vier, dan weer met meer. Iedereen legt dan gemakkelijk even een muntje neer. We zouden graag naar een systeem overgaan waarmee dat mogelijk is. Dit moet dus zeker nog verder ontwikkeld worden.”

Voor Pinkpop komen de technische ontwikkelingen te vroeg, stelt Niek Murray namens Buro Pinkpop, de organisatie van het gelijknamige festival. ,,Maar we volgen ze op de voet. We zijn net overgestapt van papieren bonnen naar munten. Het voordeel daarvan is dat we met halve munten en automaten kunnen werken. Ik geloof in een toekomst met mobiel betalen, maar als je afhankelijk bent van de techniek, moet het met 70.000 mensen op ons terrein altijd werken. Met munten heb je dat in eigen hand. Het zal bij ons nog even duren”

BRON: www.ad.nl